طبق دستور غذا، رب انار یکی از مواد خوشمزه و پرطرفدار برای تهیه بسیاری از غذاها از جمله خورش فسنجان، شام، ترشی زیتون و مقداری کباب است. این زمان به اندازه خود انار مفید است، مخصوصاً اگر در تهیه آن از انارهای مرغوب استفاده کنید و کاملا مطمئن باشید که میوه انار را خودتان درست کرده اید.

تهیه میز انار در خانه کار سختی نیست و زمان زیادی را صرف نمی کند. در ادامه طرز تهیه نوریک را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه رب انار خانگی

8 کیلوگرم حرکت کنید

یک قاشق چایخوری نمک

اولین روش تهیه رب انار خانگی

انار را بشویید و از وسط نصف کنید. سپس آنها را خرد کنید. حتی الامکان سعی کنید داخل و پوست سفید انار را با هسته مخلوط نکنید. اگر انار زیاد باشد، اگر آن را با کمی پوست سفید انار مخلوط با دانه ها بخورید، اشکالی ندارد.

در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و دانه های انار را به آن اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. وقتی آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید. انار را چند دقیقه بجوشانید و سعی کنید دانه ها را با چنگال یا کفگیر فشار دهید تا آب آن گرفته شود.

در حین جوشیدن، دانه ها را در قابلمه هم بزنید تا آب دانه ها گرفته شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مقدار زیادی آب از دانه خارج شود. سپس دیگ را خاموش کنید.

محتویات قابلمه را در آبکش بریزید تا آب از دانه ها جدا شود. دانه ها را دوباره در آبکش بریزید تا کاملا خشک شوند و در قابلمه ای جداگانه با کمی آب بجوشانید تا رب انار درجه دو درست شود.

آب انار تازه را که بعد از گذر از صافی به دست آوردید در قابلمه بریزید و بجوشانید تا غلیظ شود. چند ثانیه هم بزنید تا رب انار باقی نماند. زیرا آب در این زمان به سرعت تبخیر می شود. در انتهای رب نمک اضافه کنید.

طرز تهیه رب انار خانگی به روشی متفاوت

گیاه را از وسط نصف کنید و دانه ها را اضافه کنید. سپس دانه ها را در چرخ گوشت بریزید و آب آن ها را بگیرید.

یک تابه را گرم کنید. آب انار را از چرخ گوشت داخل کاسه بریزید و بگذارید غلیظ شود. یک قاشق را در رب انار قرار دهید تا مطمئن شوید که آب به اندازه کافی غلیظ است، اگر قاشق به راحتی حرکت کند به این معنی است که قوام آن مناسب است. رب انار در منزل شما آماده است.

نکات کاربردی برای تهیه رب انار در منزل

1. از تفاله انار می توان به عنوان چاشنی و سس خوشمزه برای پنکیک، خوراک مرغ، مرغ سوخاری، پاستا و بسیاری از غذاهای دیگر استفاده کرد.

2. افزودن نمک اختیاری است و خراب شدن خمیر و کپک را به تاخیر می اندازد.

3. روش 2 ساده تر است و زمان کمتری می برد زیرا یک چرخ گوشت برای فشار دادن دانه ها وجود دارد.

4. اگر انار آب میوه باشد به ازای هر هشت کیلوگرم انار یک کیلوگرم آب انار به دست می آید.

5. بهترین رنگ رب انار قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره و قرمز تیره است. اگر رنگ رب سیاه شد یعنی رب انار شما سوخته است.

6. رب انار را در ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. اگر آن را بیرون از یخچال نگهداری می کنید، باید نمک بیشتری اضافه کنید. برای هر بار استفاده از یک قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و پس از هر بار استفاده در شیشه یا ظرف را محکم ببندید تا خمیر پوسیده نشود.

7. از افزودن شکر یا هر چیز دیگری به فلفل قرمز خانگی خودداری کنید. زیرا این کار باعث می شود که دانه های لیمو به سرعت ظاهر شوند.

8. رعایت اعتدال در غلظت رب انار بسیار مهم است. تفاله نازک و آبکی انار ماندگاری کوتاهی دارد و زود خراب می شود. هرچه رب انار غلیظ تر باشد، مدت بیشتری باقی می ماند و خراب می شود.

9. معمولاً برای اینکه رب خوب عمل کند از انارهای شکسته و ریز استفاده می کنند که ظاهر خوبی ندارند و قیمت آن ارزان است. این مشکل از کیفیت رب نمی کاهد و آنچه مهم است آبدار و قرمز رنگ انار است. بنابراین دانه های انار نباید کهنه، پوسیده، سفید یا قهوه ای و خشک باشند.

10. از بین بردن تلخی میوه انار کار ساده ای نیست. در واقع دلیل اصلی تلخی میوه انار، نشیمنگاه آن است. اگر در حین طبخ تکه های انار سوخته و چسبناک مشاهده کردید، بلافاصله آن ها را از رب انار خارج کنید.

11. اگر تفاله انار سیاه و غلیظ می خواهید، یک تکه آهن تمیز را روی شعله کم گاز تفت دهید. در حین پخت تفاله انار، آهن مذاب را داخل تفاله انار بریزید. شمالی ها از این نوع رب انار سیاه برای تهیه خورش مجلسی فسنجان استفاده می کنند.

12. رب انار با دانه، شیرین یا قارچی بستگی به طعم دانه های انار دارد. شمالی ها معمولا رب انار را با انار درست می کنند و به همین دلیل رب انار شمالی معمولا ترش است.

13. برای تهیه سس انار، به مقدار رب انار که می خواهید استفاده کنید، آب جوشیده اضافه کنید.