امروزه حرفه اطفال رشد فوق العاده ای داشته است. اقدامات پیشگیرانه مانند بریس های دندانی، روکش ها و بریس های دندانی به حفظ سلامت دندان های آینده کمک کرده اند. آگاهی کامل والدین از این روش های درمانی و مشکلاتی که ممکن است در دهان و دندان کودک ایجاد شود و همچنین اهمیت دندان های کودک و ترتیب رویش دندان های دائمی را بدانند. درباره دندان درد کودکان و درمان های خانگی بیشتر بدانید و هرگز از سلامت دندان و دهان کودکان غافل نشوید. آیا در مورد فرنوم و فرنکتومی چیزی شنیده اید؟ شاید فرزند دلبند شما با حس دیوانگی شدید به دنیا بیاید. این مشکل یکی از مشکلات دهان و دندان است که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد نمی شود.

فرنکتومی یک عمل ساده برای برداشتن فرنوم است. فرنوم قطعه کوچکی از بافت است که در سه قسمت دهان قرار دارد: پشت لب بالا و پایین که لب ها را به لثه ها (بین دو دندان جلویی) متصل می کند و فرنوم لبی نامیده می شود و در داخل زیر زبان. . که زبان را به کف دهان متصل می کند، به آن فرنوم زبانی می گویند. ممکن است نوزادانی را دیده باشید که فرنوم، لب ها یا زبان خود را خیلی محکم گرفته اند. در این صورت باید فرنکتومی انجام شود. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد آن، این مقاله را دنبال کنید.

انواع فرنکتومی چیست؟

بدن انسان دارای فرنولوم های زیادی است که برخی از آنها در دهان و حتی در اندام تناسلی قرار دارند. اما وقتی صحبت از فرنکتومی می شود، تنها دو یا سه فرنولوم در نظر گرفته می شود. جراحی فرنوم در هر سه مورد به روشی مشابه انجام می شود اما برای حل مشکلات مختلف.

سوپرا لیپو فرنکتومی

لیپوساکشن معمولا بر روی طناب ترمز که لب بالایی را به فک بالا متصل می کند انجام می شود. مشخص شده است که لثه ها و دندان های کودک، به طور کلی، اما نه لزوما، از طبیعت زیبایی شناسی رشد می کنند. وقتی بند لب خیلی کوتاه یا خیلی سفت باشد، تعدادی از مشکلات رایج ایجاد می شود. ابتدا بافت لیگامانی در جهت دو دندان ثنایا کشیده می شود. این باعث ایجاد شکاف بین این دندان ها (دیاستما) می شود. علاوه بر این، چون حرکت لب بالایی محدود است، کودک نمی تواند دهان خود را به طور کامل ببندد. این طوری دهان همیشه باز است. در این حالت کودک از طریق دهان نفس می کشد که منجر به استنشاق از طریق بینی می شود، رشد فک و تشکیل راه های هوایی به درستی انجام نمی شود. تحلیل لثه نیز یکی از عوارض جانبی بریس است.

لب پایین

دلایل برداشتن مننژ لب تحتانی و فوقانی با جراحی یکسان است، معمولاً برای جلوگیری از مشکلات دندانی و تحلیل لثه. البته بزرگ کردن لب در بزرگسالان نیز انجام می شود تا پروتزها به خوبی روی لثه بنشینند. هر بار که دندانپزشک لب خود را حرکت می دهد، لثه را از لثه جدا می کند و باعث آرامش بیمار می شود.

انواع فرانکسمی

فرنکتومی زبان

فرنوم زبان یک نوار سفت و کشدار زیر زبان است که حرکت زبان را در هنگام استراحت و قرار گرفتن در کف دهان محدود می کند. انعطاف پذیری در اکثر افراد برای زبان کافی است تا حرکت کافی برای صحبت کردن و خوردن داشته باشد. اما اگر بند زبان خیلی کوتاه یا خیلی سفت باشد، زبان به کف دهان می چسبد. و مشکل به اصطلاح "زبان بسته" ظاهر شد که منجر به عوارض زیادی شد.
 

اگر زبان خیلی پایین باشد، مانع از رشد مناسب فک کودکان می شود و در نهایت منجر به مشکلاتی با نامرتبی دندان ها می شود. یکی دیگر از پیامدهای زبان بسته، آپنه خواب است. عارضه دیگر این است که هنگام بلع، زبان نمی تواند فشار کافی به کام یا کام وارد کند و در عوض زبان بین دندان ها قرار می گیرد و در نهایت از بسته شدن دندان ها و دهان جلوگیری می کند. آخرین عارضه ای که در اثر بستن زبان ایجاد می شود، مشکلات زبان و نوک زبان است.

زبان چسبنده چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

فرنولوم زبانی کوتاه شده یا چسبیده اغلب گره زبان یا آنکیلوگلوسیا نامیده می شود.

این مشکل مخصوصا برای بچه های کوچک آزار دهنده است. زیرا تغذیه با شیر مادر یا شیر دادن به آنها دشوار است.

بستن زبان در کودکان خردسال می تواند از رشد مناسب فک جلوگیری کند و باعث مشکلات طولانی مدت ارتودنسی و احتمالاً مشکلات راه هوایی شود.

این بیماری همچنین می تواند مشکلاتی در رفلکس بلع ایجاد کند. به عبارت دیگر، وقتی کودک هنگام بلع مجبور است زبان را بالا بیاورد (یا به زور ببرد)، فشار نامناسبی به دندان‌های جلویی وارد می‌کند.

بزرگترین مشکلی که در مورد ناهنجاری های فرنوم زبان در کودکان وجود دارد، اختلال در تلفظ و توانایی تکلم در کودکان است. زیرا زبان کودک آزادی کافی برای بیان کلمات بیشتر نخواهد داشت.

چه سنی برای جراحی فرنولوم مناسب است؟

فرنولوم لابیا ماژور که بین دو مولر اصلی قرار دارد و به سمت کام بالا می رود، در کودکان شایع است. زنجیر فضای زیادی بین دندان های جلو ایجاد می کند. این کاملا طبیعی است. فضای باز فضای کافی را برای رویش دندان های دائمی در 6-7 سالگی حفظ می کند. جهت رشد فک بالا به سمت پایین است و لثه ها و لثه ها نیز همراه با رشد صورت کودک رشد می کنند. وجود فرنوم بین دندان ها آنها را به تدریج و همزمان با عقب رفتن دندان جابجا می کند.

فرنکتومی

دندانپزشکان معمولاً به والدین توصیه می کنند که تا زمانی که دو دندان دائمی قدامی فک بالا روییده اند، تصمیم به درمان فرنولوم نگیرند. زیرا بعد از ورود دندان های دائمی می توان فضای بین دندان ها را بست. در غیر این صورت می توان با ارتودنسی موقعیت دندان ها را اصلاح کرد و شکاف ناشی از ساپورت لب را بست. اگر بستن لب باعث درد در لثه و لب بالایی در افراد کم سن و سال شود، فرنکتومی لب انجام می شود.

امکانات پزشکی رایگان

کاهش ناراحتی دهان.

این روش با از بین بردن فضای بین دو دندان جلویی بالا، ظاهر صورت را اصلاح می کند.

ایجاد اعتماد به نفس.

عملکرد فک و حفره دهان را بهبود می بخشد.

پروتزهای مصنوعی را برای استفاده کنندگان آن تثبیت می کند.

ارتباط و بیان احساسات را بهبود می بخشد.

اشتها را افزایش می دهد زیرا بیمار می تواند به درستی غذا بخورد.

جراحی فرنوم چگونه انجام می شود؟

ابتدا بی حسی موضعی با فرنولوم غیر طبیعی روی دهان یا زبان اعمال می شود. فرنکتومی نیازی به بیهوشی قوی ندارد، زیرا کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

دندانپزشک بافت فرنوم اضافی را با چاقوی جراحی یا لیزر از مفصل خارج می کند و پس از کاهش کافی، کل ناحیه عمل را بخیه زده و تمیز می کند.

فرنکتومی لیزری

فناوری جدید دندانپزشکی امکان درمان رایگان با کمک لیزر را فراهم کرده است. جراحی انجماد با لیزر انجام می شود و لیزر به آرامی پلور را از محل اتصالش با ورید جدا می کند بدون اینکه به پلور دست بزند. چند قطره بی حس کننده ناحیه مورد نظر را بی حس می کند و حتی یک کودک 6 ساله نیز می تواند این عمل را تحمل کند. جراحی مغز با لیزر در کودکان کاملاً قابل تحمل است.

از آنجایی که دستگاه های لیزر آب مانند لیزرهای قدیمی به بافت آسیب نمی رسانند یا نمی سوزانند، زمان درمان کوتاه تر است. مدت زمان عمل 3 تا 5 دقیقه است و زخم با تشکیل پوست جدید در 10 روز بهبود می یابد.

افسار جدید حداقل 5 میلی متر بلند می شود، لثه ها تمیز می شوند و زبان یا لب آزاد می شود. ناراحتی بعد از عمل نیز بسیار کمتر از آن چیزی است که به نظر می رسد. ناحیه عمل شده 2-3 روز حساس است اما غذا خوردن و صحبت کردن مشکلی ندارد.

مزایای فرنکتومی لیزری

به ندرت (به دلیل سوختگی لیزر یا کنترل بزاق) خونریزی.

بدون عفونت

کاملاً قابل پیش بینی: دندانپزشکان دقیقاً می دانند که از کجا شروع کنند و چه زمانی اسلات فریمیوم خالی است. یک دهانه شفاف الماسی شکل به معنای پرتاب موفقیت آمیز است.

بدون درد

برای بهبودی نیازی به دوره استراحت نیست

معایب فرنکتومی با لیزر

طول می کشد (چند ثانیه بیشتر) از برش با چاقوی جراحی.

اگر از بی حسی موضعی استفاده شود، ممکن است کودک بی قرار باشد و تا 30 دقیقه بعد از عمل غذا نخورد.

اصول مراقبت های ضروری بعد از جراحی

پس از انجام این کار، منطقه باید تمیز نگه داشته شود

ممکن است شستشو با آب نمک توصیه شود.

اگرچه درد و ناراحتی معمولاً ناچیز است، می‌توان از مسکن‌ها یا داروهای ضدالتهاب برای کاهش ناراحتی استفاده کرد.

در طول دوره نقاهت از مصرف غذاهای تند و آب داغ اجتناب کنید.

لب را نکشید، زیرا باعث پارگی و خونریزی بیشتر شده و بهبودی را به تاخیر می اندازد.

فعالیت هایی را که ممکن است به منطقه آسیب برساند محدود کنید.

کودکان می توانند روز بعد از درمان به مدرسه برگردند.

تمرینات بعد از عمل ممکن است برای بهبود حرکت مناسب عضلات توصیه شود زیرا دیگر محدودیتی برای حرکت زبان وجود ندارد.

عوارض فرنکتومی

خطرات فرنکتومی شامل موارد زیر است:

اصلاح: به دلیل بهبود سریع دهان، احتمال ظاهر شدن مجدد فرنولوم در طول فرآیند بهبودی وجود دارد، به خصوص اگر دو زخم نزدیک به هم باشند.

انقباض موضعی زخم: گاهی اوقات زخم ها می توانند در طول فرآیند بهبودی به سمت داخل کوچک شوند.

عفونت: فرنکتومی در برخی موارد می تواند باعث عفونت شود.

اخرین حرف

در این مقاله در مورد جراحی فرنولوم، فواید آن و نحوه انجام آن صحبت کردیم. لازم به ذکر است که فرنکتومی خفیف عوارض جانبی زیادی ایجاد نمی کند. اما در هر صورت زخم از این طریق ایجاد می شود. به همین دلیل، عوارض جانبی مانند درد، تورم و خونریزی شایع است و در مدت کوتاهی بهبود می یابد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.
 

ادامه مقاله: https://payju.ir/content/لیست-دندانپزشکان-شیراز