به عنوان یک مصرف کننده، می توانید اسکنر بارکد آوافرهنگ و اسکنر بارکد را در هر فروشگاه خرده فروشی، اجاره خودرو، شرکت در رویدادهای مهم، سفر هوایی و حتی قرار ملاقات با پزشک ببینید.

بارکدها بیش از یک سری خطوط و فاصله روی هر محصول هستند. سیستم های اسکن بارکد به کسب و کارها اجازه می دهد تا اطلاعات ارزشمند را ردیابی کنند و در نتیجه بهره وری و کارایی را افزایش دهند. شما می توانید با یادگیری نحوه عملکرد بارکدها و نحوه استفاده موثر از بارکد خوان ها، فرآیندهای کسب و کار خود را بهبود بخشید.

در سال 1974، بارکدها برای اولین بار در بسته بندی آدامس های شرکت Wrigley استفاده شد. امروزه بارکد در تمامی فروشگاه ها و حتی روی محصولات موجود در انبارها دیده می شود.

در حال حاضر دو نوع بارکد وجود دارد. خطی و دو بعدی. بیشتر بارکدهایی که به صورت بصری قابل تشخیص هستند، بارکدهای خطی هستند. در بارکدهای خطی، شش رقم اول شماره شناسایی سازنده و پنج رقم بعدی نشان دهنده محصول است. آخرین شماره یک شماره کنترل نامیده می شود و نشان می دهد که آیا محصول به درستی اسکن شده است یا خیر.

بارکدخوان یا اسکنر بارکد خوان

بارکد خوان ها معمولا دارای سه جزء مختلف هستند، یعنی منبع تغذیه، سنسور و رمزگشا.

به طور معمول، اسکنر بارکد خطوط سیاه و سفید بارکد را با نور قرمز اسکن می کند و سپس آن را به متن مربوط به آن بارکد تبدیل می کند. به طور خاص، سنسور در بارکدخوان، نور منعکس شده از سیستم روشنایی (نور قرمز) را حس می کند و یک سیگنال آنالوگ تولید می کند که به کدگذار ارسال می شود. رمزگشا این سیگنال را تفسیر می کند، با بررسی آخرین رقم آن را بررسی می کند و سپس آن را به متن تبدیل می کند.

متن تولید شده توسط اسکنر به سیستم نرم افزار کامپیوتر ارسال می شود. اطلاعات به دست آمده شامل قیمت ها، تعداد اقلام فروخته شده و محصولات موجود می باشد. از آنجایی که بارکدخوان ها متنوع هستند و قابلیت های متفاوتی دارند، برخی از آنها به دلیل فاصله خواندن و ظرفیت حجم کاری برای صنایع خاصی مناسب هستند.

در زیر راهنمای بسیاری از اسکنرهای بارکد موجود در بازار و نحوه عملکرد آنها آورده شده است.

1. RSS Reader نوع قلم

بارکد خوان قلمی شامل یک منبع نور و یک دیود حساس به نور است که در نوک قلم در کنار هم قرار گرفته اند.

2. بارکد خوان لیزری

بارکد خوان های لیزری درست مانند بارکد خوان های قلمی کار می کنند، با این تفاوت که از پرتو لیزر به عنوان منبع نور استفاده می کنند.

3. اسکنر بارکد CCD

یک بارکدخوان CCD از آرایه ای از صدها حسگر نوری کوچک طراحی شده در ردیف استفاده می کند.

4. بارکد خوان مبتنی بر دوربین

این بارکدخوان از دوربین و فناوری پردازش تصویر برای رمزگشایی بارکدها استفاده می کند.

5. اسکنر بارکد همه جانبه

این نوع "بارکد" مجموعه ای از خطوط را می خواند و بدون توجه به جهت در جهات مختلف خم می شود.